De afkoelfase na de sauna, is dit echt wel nodig?

Heerlijk een dagje naar de sauna om eens lekker te ontspannen! In de winter gaan mensen graag naar de sauna voor zich lekker op te warmen. Anderen kiezen om in de zomer te gaan om dan nog extra te kunnen genieten van de zon! Waar we zeker van kunnen zijn, is dat je in de sauna opwarmt en deze warmte moet je lichaam ook weer verlaten!

Wanneer de zandloper helemaal is leeggelopen ( ongeveer 15 minuten) is het tijd om uit de sauna te gaan. Tijdens deze saunabeurt is je lichaam zo’n 1,5 graad opgewarmd, wat best een flinke verhoging is van je kerntemperatuur! Deze warmte moet je lichaam ook weer verlaten!

“Helemaal opgewarmd, nu is het tijd om te relaxen in te lounge.”

Dit is wat veel saunabezoekers nog steeds denken als ze uit de sauna stappen, niet wetende dat dit erg slecht is voor hun lichaam! De warmte die je lichaam opneemt, moet het op een of andere manier ook kwijt spelen! Dit geldt trouwens niet alleen voor een sauna, maar ook in een stoombad, infrarode sauna, bubbelbad,… warmt je lichaam op!

“Brrrr, ik heb een hekel aan koud water!”

De meeste mensen hebben een hekel aan een koude douche, en ik kan ze geen ongelijk geven! Dus zoeken zij andere manieren om af te koelen, bijvoorbeeld gaan wandelen in de buitenlucht. Maar is dit wel genoeg voor de warmte uit je lichaam te halen? In theorie niet echt! Het zou buiten al veel kouder moeten zijn dan je lichaamstemperatuur en het zou veel te lang duren om al de warmte te doen verdwijnen! het is veel beter om je lichaam actief te gaan afkoelen. Conclusie:” even op de tanden bijten en trotseer de koude douche!”

“Wat is de beste manier om af te koelen?”

De meest geschikte afkoeling is via de Kneipp manier. Met een dikke waterslang en een lage waterdruk begin je bij de verst af gelegen lichaamsdelen en werk je naar het hart toe. Je begint dus met de voeten en zo stilaan naar boven toe!  Als laatste koel je je gezicht af met de waterslang! De afkoelfase moet even lang duren als de saunafase! Als je 15 minuten in de sauna hebt gelegen, moet je ook 15 minuten afkoelen! Het is cruciaal om je lichaam goed en op de juiste manier af te koelen! Wanneer je niet goed afkoelt, kan je bloeddruk hoog blijven en kan je hoofdpijn krijgen! Voor de echte “moedigen” onder ons, kan je na het afkoelen nog een dompelbad nemen!

Sluit het afkoelen altijd af met een warm voetbad, zodat je langzaam weer opwarmt!

Nu is het tijd om heerlijk te ontspannen in de lounge!