In de sauna na het joggen. Een goed idee?

Januari en februari zijn de maanden bij uitstek waarop iedereen terug aan het lopen gaat. Proberen die laatste kilootjes van de feestdagen er af te joggen en voorbereiden op het loopseizoen dat in het voorjaar opnieuw start . . .

Zijn jullie ook fervent (opnieuw) met trainingen gestart? Weet dan dat het even belangrijk is om ook goed te recupereren.

Waarom recupereren?

Na een zware fysieke inspanning heeft je lichaam afgezien. Je hebt een ruime hoeveelheid melkzuur in je bloed. Je hebt veel energie verbruikt waardoor je glycogeenspiegel laag is en bij zware trainingen heb je je spierweefsel beschadigd.

Daarom is het belangrijk je lichaam de kans te geven om te herstellen en dus de nodige rust te gunnen. Als je deze recuperatieperiodes consequent inbouwt, zal je sneller een basisconditie opbouwen en dus ook gemakkelijker gemotiveerd blijven. Je zal ook beter beschermd zijn tegen blessures en infecties.

Maar hoe doe je dat dan ‘goed recupereren’? En is het goed om na het sporten in de sauna te gaan?

Sauna en sport.

De onmiddellijke recuperatie na het joggen bestaat uiteraard uit stretchen, voldoende drinken en eventueel iets eten om je energieniveau terug op peil te brengen.

Maar meteen na het sporten in de sauna gaan, is daarentegen niet altijd een goed idee. Je hebt na het lopen een verhoogde hartslag en je bent flink bezweet. Sauna betekent nog meer zweten (je kan tijdens een saunabeurt tot een liter water verliezen) en dit kan leiden tot dehydratatie.

Een te grote hoeveelheid vochtverlies zorgt ervoor dat je lichaam oververmoeid geraakt. Je kan last krijgen van hoofdpijn en duizeligheid en bij ernstige dehydratatie kunnen zelfs je organen beschadigd worden.

Nochtans zegt wetenschappelijk onderzoek dat een korte saunabeurt na het sporten helpt bij het herstellen van kleine spierscheurtjes en je ademhalingscapaciteit verbetert.

Onze boodschap is daarom om een saunabeurt meteen na het sporten steeds tot tien minuten te beperken (en blijf altijd voldoende drinken). Maar vooral en nog belangrijker ‘luister naar je lichaam ’! Voel je je fit en niet té vermoeid, dan kan een korte saunabeurt zijn voordelen hebben. Voel je je daarentegen slapjes en moe, blijf dan beter weg van de sauna.

Wel kunnen we je zeker aanraden om naar de sauna te gaan de dag na je training. Dit is meestal een rustdag. Je lichaam is opnieuw op normale temperatuur en voldoende gehydrateerd. Nu kan een saunabeurt je wel helpen om je lichaam en spieren volledig te ontspannen en herstellen.

 

Wil jij graag voor of na het sporten naar de sauna, neem dan zeker een kijkje op Relaxy.be.

Ontdek de mooiste sauna’s bij jouw in de buurt