10 redenen waarom naar de sauna gaan dé oplossing is tegen winterblues!

Ondertussen ligt de zomer al weer geruime tijd achter ons en sluipt Koning Winter gestaag dichterbij. De koudere temperaturen gekoppeld aan de kortere dagen doen je ongetwijfeld vaker dan anders snakken naar lekker knus in de zetel zitten. Op zoek naar een gezonder tijdverdrijf? Ga naar de sauna. Waarom? Daarom!

 

1) FRIS EN MONTER

Een bezoek aan de sauna geeft je per definitie een beter gevoel. Je voelt je nadien sowieso fris en monter eens je opnieuw huiswaarts keert.

2) STRESSVERLAGEND

Als je stress de vrije loop laat, heeft dat per definitie een negatief effect op je lichaam en spieren. De sauna zorgt dan weer voor een heerlijk ontspanningsmoment waardoor lichaam en geest opnieuw gewapend zijn voor de orde van de dag.

3) ONTGIFTEN

Er zijn heel wat manieren om te ontgiften, maar zelden zijn ze zo aangenaam als een bezoek aan de sauna. Door voeding, het eten van behandelde voeding, ongewild contact met kuisproducten… Mensen komen dagelijks in contact met giftige stoffen. De hoge temperatuur in de sauna zet de poriën open zodat het zweet de giftige stoffen kan helpen afdrijven.

4) BLOEDCIRCULATIE

Hogere temperaturen zorgen ervoor dat het bloed sneller naar de spieren stroomt. Het bloed – als drager van zuurstof – bevordert de recuperatie en herstel van de spieren. Pijnlijke spieren zijn namelijk een vaak voorkomende klacht tijdens de koude herfst – en wintermaanden.

5) BETER IMMUUNSYSTEEM

De koude en gure wind in combinatie met een verlaagde weerstand zorgt ervoor dat mensen vaak geruime tijd rondlopen met kleine kwaaltjes, eigen aan de koude periode van het jaar. Een sporadisch bezoekje aan de sauna zorgt echter voor een forse verbetering van het immuunsysteem. Je bent dus gezonder én beter gewapend tegen regen en wind!

6) GEWICHTSVERLIES

We raden uiteraard geen saunabezoek aan louter en alleen om gewichtsverlies te promoten. Maar je kan er niet om heen: de warmte in de sauna verbetert je metabolisme, versnelt het verbranden van calorieën én heeft dus een gunstig effect op je gewicht. Vergeet echter niet dat je ook heel wat vocht verliest tijdens één of meerdere sessies in de sauna. Dat vul je echter best zo snel mogelijk aan met water!

7) WEG MET INSOMNIA

Ontspannen spieren en een vlotte bloedcirculatie: het zijn twee hoofdingrediënten van een goede nachtrust. Je slaapt niet enkel langer, de kwaliteit van je nachtrust gaat er op vooruit!

8) NATUURLIJKE PIJNSTILLER

Het verwijden van de bloedvaten, het ontspannen van de spieren en de verbeterde bloedcirculatie: als je die drie positieve gevolgen met elkaar combineert, zijn er bepaalde types van pijn die minder zullen voorvallen. Artritis, spierpijn, pijn aan de nek, de rug, de schouders,… Stuk voor stuk zaken die gevoelig verbeteren bij een regelmatig bezoek aan de sauna.

9) GAVE HUID

We spraken eerder al over het positieve effect van een saunabezoek op het ontgiften van je lichaam. Wie zijn of haar poriën geregeld ‘doorspoelt’, zal snel positieve effecten ondervinden. Niet alleen door het afvoeren van afvalstoffen net onder je huid, maar ook wat betreft cellulitis. Dat krijg je onder andere als gevolg van kleine vetophoping net onder de huid. Bij hoge temperatuur wordt vet meer vloeibaar, en kan het dus ook eenvoudiger het lichaam verlaten.

10) SOCIALE INTERACTIE

Tenslotte is er ook nog het sociale aspect. Of je nu samen met je partner, vrienden of alleen in de sauna gaat, het is een rustgevend moment waar je op een aangename manier met mensen kan praten. Een bezoekje aan de sauna is altijd een goede reden om af te spreken met vrienden!

 

Weg dus met die winterblues! Ga snel naar www.relaxy.be en kies uit een ruim aanbod van (privé-) sauna’s!

Ontdek de mooiste sauna’s bij jouw in de buurt