Gezond bruinen: hoe doe je dat?

gezond bruinen

We willen (bijna) allemaal wel een mooi bruin kleurtje krijgen in de zomer, maar we horen ook steeds vaker dat dit gevaarlijk kan zijn voor onze huid. Daarom leggen we jullie in dit artikel uit hoe je veilig en gezond kan bruinen.

Vermijd de felle zon

De UV stralen zijn het felst tussen 11u en 15u. Op deze momenten kan je de zon dus beter mijden. Als je toch echt tijdens deze periode in de zon gaat, zorg er dan voor de je goed beschermt bent en blijf niet te lang in de zon zitten.

Blijf niet te lang in de zon liggen

Om schade te voorkomen, blijf je best niet langer dan een uur in de zon liggen per dag. Dit is meer dan voldoende om een mooi kleurtje te krijgen.

Gebruik altijd een hoge factor

Veel mensen geloven niet dat je bruin kan worden als je zonnecrème gebruikt, maar dit is een fabeltje. Zorg er dus altijd voor dat je goed beschermd de zon in gaat. Gebruik minstens factor 20. Maar ook als de zon niet schijnt, is bescherming welkom. SPF zorgt er namelijk ook voor dat je huid wordt beschermd tegen andere schadelijke stoffen in onze lucht. Deze stoffen veroorzaken pigmentvlekjes en vroegtijdige rimpels. Opteer daarom voor een dagcrème met SPF, zo hoef je zelfs geen stap toe te voegen aan je ochtendroutine.

Verleng je bruine kleur

Breng regelmatig lotion aan om het aantal dode huidcellen dat je afscheidt te beperken, zo geniet je ook veel langer van je mooie bruine kleurtje.

Kies voor een gezonder alternatief

Tegenwoordig hoef je niet meer in de zon te liggen om een mooi bruin kleurtje te krijgen. Je kan ook kiezen voor de zon in een potje, namelijk ‘self tan’. Geen paniek, je wordt heus niet meer oranje van dit product, aangezien de self tans op de markt steeds beter en natuurlijk worden. Smeer jezelf gelijkmatig in met een zelfbruiner en iedereen zal denken dat je net terug bent van vakantie.