Waarom bewegen zo belangrijk is voor onze gezondheid

Beweging is belangrijk!

We hebben al vaker gezegd dat ontspanning cruciaal is voor een goede gezondheid. Maar daarnaast is inspanning (helaas) ook noodzakelijk voor een gezonde levensstijl.

Nog te veel mensen hebben dagelijks te weinig beweging, waardoor ze hun lichaam eigenlijk in gevaar brengen. Ik leg uit waarom beweging zo belangrijk is en geef je ook enkele makkelijke manieren om doorheen de dag wat meer te bewegen en hier zelfs een routine van te maken.

Waarom is bewegen belangrijk?

Het belang van bewegen kan niet genoeg worden benadrukt. Regelmatig bewegen houdt je fit. Het stimuleert  je ademhaling en bloedsomloop. Een goede bloedsomloop is essentieel om allerlei kwaaltjes te voorkomen. Enkele voorbeelden van zo’n kwaaltjes zijn: gezwollen voeten, verkoudheden, vlekken op de huid, tragere spijsvertering, koude handen en voeten en constante vermoeidheid. Deze wil je natuurlijk liever vermijden.

Door te bewegen worden je spieren en gewrichten soepeler en sterker. Het verlaagt daarnaast ook je bloeddruk, je cholesterol- en je suikergehalte. Hierdoor helpt het ziekten te voorkomen zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte en overgewicht. Daarbovenop voel je je ook gewoon algemeen beter als je vaker beweegt.

Tips!

Alleen maar voordelen, dus: regelmatig bewegen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je dagelijks genoeg beweging krijgt. We begrijpen dat het voor sommigen niet altijd vanzelfsprekend is, bijvoorbeeld voor mensen met een bureaujob. Daarom geven we je enkele makkelijk tips die je doorheen de dag kan toepassen.

Probeer minstens 1 keer per uur recht te staan. Ga bijvoorbeeld even een glaasje water halen of ga kort een luchtje scheppen. Probeer er gewoon voor te zorgen dat je niet langer dan een uur op je stoel zit.

  • Indien mogelijk, neem de fiets naar het werk of ga te voet. Als je echt met de auto moet gaan, probeer je wagen dan iets verder te parkeren, want alle beetjes helpen.
  • Heb je een lift op kantoor of bij je thuis? Wees streng voor jezelf en neem vanaf nu de trap. Je lichaam zal je dankbaar zijn.
  • Heb jij een trouwe viervoeter? Ideaal. Probeer dan om elke dag een wandeling met hem of haar te maken. Het is goed voor jullie band, je humeur en je gezondheid.
  • Als je naar de winkel gaat, neem dan eens niet de auto. Dit gaat natuurlijk niet als je grote inkopen doet, maar voor een kleine boodschap kan je de fiets nemen of te voet gaan. Een echte workout!
  • Ga opzoek naar een sport die je leuk vindt. Zo houd je sporten veel langer vol en zie je het sneller als een hobby dan als een opgave.
  • Geen zin om naar een sportclub of fitness te gaan? Dan kan je online ook een heleboel leuke workouts vinden die je gewoon thuis kan doen. Keuzes genoeg.

Na al dat bewegen mag je jezelf uiteraard ook belonen met een zalig ontspanningsmoment. Want ook de sauna is goed voor je bloedsomloop 😉.

Ontdek de mooiste sauna’s bij jou in de buurt