Waarom snoozen zo slecht voor je is

snoozen

Dat verdomde alarm dat elke ochtend weer afgaat: het is heel verleidelijk om gewoon lekker te blijven liggen en de snooze button een paar keer indrukken. Relaxen en uitgerust zijn vinden we bij Relaxy superbelangrijk. Daarom gingen we voor jullie op onderzoek uit en ontdekten we dat onze snooze-gewoonte heel wat nadelen heeft. Hieronder leggen we je uit waarom en geven we je onze 6 slaapvuistregels!

Snoozen is verliezen

Je hersenen en lichaam willen eigenlijk liefst aan één stuk doorslapen. Wanneer je wekker je wakker maakt, kan je dus best meteen opstaan. Want als je snoozet dommel je elke keer terug in een lichte slaap. En dat is misschien wel wat jij wil, maar net niet wat je hersenen nodig hebben.

Nog 10 minuutjes…

Onze biologische klok helpt ons een handje bij ons moeilijkste moment van de dag: opstaan. Onze hersenen zijn namelijk afgestemd op ons dagelijks ritme. Superhandig, maar opgelet! Want snoozen kan onze biologische klok in de war brengen. Het natuurlijke proces dat ons lichaam heeft gecreëerd wordt teniet gedaan door het snoozen.

Niet goed dus: snooze-slapen verstoort als het ware onze slaapkwaliteit.

De 6 slaapvuistregels

Wees lief voor je lichaam en spring meteen uit je bed wanneer je wekker gaat. Geen tientallen minuten meer snoozen is dus de boodschap. Is dat toch een te moeilijke opgave, dan kunnen onderstaande vuistregels je misschien helpen!

  1. Probeer een vast ritme op te bouwen. Ga elke avond rond hetzelfde uur slapen en sta elke dag rond hetzelfde uur op.
  2. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Iedere volwassene heeft rond de 7 à 8 uur slaap nodig per nacht. Dit is natuurlijk een richtlijn, want de nood aan slaap verschilt van persoon tot persoon.
  3. Slaap in het juiste klimaat. Daarmee bedoelen we: ververs regelmatig je lakens, laat frisse lucht binnenkomen via het raam en vermijd kunstmatige verwarmingen en verkoeling. In dit artikel vind je hierover alles wat je moet weten!
  4. Verduister je slaapkamer voldoende.
  5. Vermijd schermen voor je gaat slapen.
  6. Doe geen fysieke zware inspanning net voor het slapengaan.

Met deze vuistregels kan je alvast aan de slag gaan. Wil je nog meer tips en extra uitleg? Die vind je in dit artikel.