Waarom ben je zo moe na de sauna?

Iedereen kent het gevoel wanneer je huiswaarts keert van een sauna bezoekje. Je bent gezellig opgewarmd, helemaal ontspannen en je hebt het gevoel dat je zo ter plekke in slaap kan vallen. Hoe komt het precies dat we na een sauna bezoek zo moe zijn en zo gemakkelijk slapen?

Sauna is een training voor je lichaam

Een sessie in de sauna kan je vergelijken met een sporttraining. Tijdens een saunabeurt wordt je lichaam behoorlijk aan het werk gezet.

In de sauna cabine heerst een temperatuur van zo’n 50° C op de vloer tot 100° C aan het plafond. Door deze hitte stijgt ook je lichaamstemperatuur met 1 à 2 graden. En omdat een soort kunstmatige koorts wordt opgewerkt, zullen je afweermechanismen zijn werk gaan doen.

Je lichaam zal deze extreme hitte willen afvoeren. Daarvoor zullen je huidporiën zich openen en komen je zweetkliertjes in werking. Door de verdamping van je zweet zal je lichaam proberen om zijn temperatuur te herstellen.

Maar om dit te kunnen verwezenlijken zal de werking van je hart opgedreven worden, zodat je bloed sneller circuleert. Je hartslag zal met zo’n 50 tot 75% stijgen, wat vergelijkbaar is met een hartslag tijdens een stevige wandeling.

Ga je na de sauna onder een koude douche staan, dan zorg je ervoor dat de opgehoopte warmte je lichaam snel kan verlaten. Door de schrikreactie van het koude water, zullen je huidporiën zich opnieuw sluiten en bloedvaten vernauwen. Ook de afwisseling tussen deze uitersten van warmte en koude zorgen ervoor dat het lichaam hard moet werken.

Omdat elke saunabeurt voor het lichaam een serieuze training is, wordt aangeraden om je aan maximaal drie saunarondes per bezoek te houden. Overdrijf je hiermee, dan kan je lichaam oververmoeid geraken.

Ontspanning van de geest

Enerzijds is een saunabeurt een ware training voor je lichaam, maar anderzijds zorgt het net voor ontspanning van je geest.

Tijdens een sessie in de sauna worden namelijk rustgevende endorfines aangemaakt, waardoor je tijdens het saunabezoek al volledig kan ontspannen en de stress van je dagelijkse leven helemaal vergeet. Diezelfde vrijgave van endorfines zorgt er daarnaast voor dat je ook dieper zal slapen.

Neem voor een sauna bezoek dan ook voldoende de tijd. Haast je je snel even naar de sauna, dan zal je geest niet de tijd hebben om tot volledige relaxatie te komen. Doorloop daarom rustig de verschillende stappen van het saunabezoek en sla zeker de fasen van afkoelen niet over. Deze dragen ook bij tot een diepere ontspanning.

Kortom, je lichaam moet tijdens een saunabezoek grote inspanningen leveren, terwijl je geest net volledig ontspannen geraakt. Deze beiden maken dat je je na een sauna bezoek moe voelt en ook werkelijk beter slaapt.

 

Ontdek de mooiste sauna’s bij jouw in de buurt