De enige tips die je moet weten om je leven beter te organiseren!

Ben jij ook een chaoot? Dan komt dat, volgens sommigen, door je creatieve geest. Wil jij toch orde proberen scheppen en je leven gestructureerder aanpakken? Dan komt mijn research vast van pas. Lees hoe je best organiseert en hoe je duurzaam verandering brengt in je huidige manier van werken…

Het keerpunt

Soms is het ineens genoeg: dan ben je de wanorde of chaos beu en moet je opruimen, orde scheppen, dingen aanpakken (Getting Things Done). Daar is heel wat energie voor nodig. Herken je het gevoel? Orde: je houdt ervan maar slaagt er niet in om dit constructief te behouden. Maandelijks doet zich hetzelfde ritueel voor. Dat komt omdat je nooit eerder de oorzaak aanpakte. “Ik ben zo en zal nooit veranderen” klonk het duiveltje in je hoofd. Maar het engeltje schreeuwt om actie! Rekeningen betalen, ziektebriefjes tijdig binnenbrengen, mailbox ordenen,… in het kort: hoofd ordenen. Zen zijn. Rust vinden. Maar hoe begin je eraan?

Creëer gewoontes en routines

Belangrijk om te weten: we kunnen onszelf alles aan- of afleren. Als de motivatie maar groot genoeg is. De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is: welke gewoontes en routines wil jij dagelijks opnemen (of afleren) en tot welk hoger doel’ draagt dit bij? Stel een lijstje op van die routines en noteer je doelen en motivatie. Bepaal voor elke routine wanneer het de meest geschikte tijd is om de routine uit te voeren. Over het algemeen geldt: vervelende dingen die je niet graag doet, plan je best ‘s morgens. Een voorbeeld: begin elke dag met 10 minuten verstevigende oefeningen om het doel, sterker worden, voorop te zetten.

Zo kan je het jezelf aanleren om het eerste half uurtje op het werk je mailbox te ordenen. Doe hetzelfde ‘s middag en eventueel nog een laatste keer ‘s avonds. Of neem elke avond even de tijd om op te ruimen of al wat huishouden te doen. Zo vermijd je dat het werk zich opstapelt. In het begin zal je zondigen (en het jezelf kwalijk nemen) maar pik dan de draad terug op en denk niet ‘Zie je wel: ik kan het niet. Ik kan het net zo goed opgeven’. Een extra tip: hang je routine ergens op zodat het visueel wordt.

Stop met smoesjes te verzinnen

Maak na 30 dagen een balans op van je routines: heb ik ze volgehouden en gingen ze goed? Sommige zaken zal je misschien wat moeten aanpassen en bijschaven. Als je een bepaalde routine niet goed hebt volgehouden, is het belangrijk om te reflecteren wat de reden hiervan is.
En nee, ‘ik was te moe’, ‘ik had geen tijd’ of ‘er kwam iets tussen’ is niet aanvaardbaar. Als je iets wil bereiken, moet je opofferingen maken. Stel daarom ook je routines niet uit. ‘Oh dat doe ik vanavond wel’ zal 9 kansen van de 10 verkeerd uitdraaien. Ga ervoor, zonder na te denken. Je voelt je erna eens zo goed. Beloofd!

Maak takenlijstjes zonder deadline

organiseren tips

Deadlines kunnen verstarrend werken. Daarom is het beter om je takenlijst te prioriteren en niet noodzakelijk met data te bestempelen. Maak een onderscheid tussen belangrijk een minder belangrijke taken en hou je to-do lijstje up-to-date. Zelfkennis is ook belangrijk. Weet je van jezelf dat je niet goed presteert als je geen doelen stelt: overweeg dan toch om een deadline te stellen. Nog een tip: koop een agenda! Vreemd wat zo’n fysiek ding kan doen. Digitaal lijkt minder ‘echt’ op één of andere manier.

Beloon jezelf!

Heb je je doelen bereikt? Daar mag je jezelf best wel voor belonen! Is je routine sport-gerelateerd? Verwen jezelf dan met een nieuwe sportoutfit. Let je op je voeding? Trakteer jezelf dan op je favoriete ‘cheat meal’, werk je om structuur te brengen in je leven: ga dan eens lekker ontspannen (in de sauna, bijvoorbeeld).

Laat ons weten hoe het gaat! We zijn benieuwd én helpen graag waar nodig.

Deel deze post:

Recente artikels